[Utama][Aktiviti][Direktori][][Soal Jawab Agama][Tazkirah][Pusat Pengajian]

Tuesday 1 December 2009

kenapa PASTI????

PASTI merupakan institusi pendidikan awal kanak-kanak, ianya berkembang secara evolusi, merata kesegenap pelusuk negara, bersaing dengan prasekolah. tadika, tabika, TASKA termasuklah segala macam pusat penjagaan kanak-kanak prasekolah yang diusahakan oleh pihak persendirian dan swasta, namun jumlah pelajar yang mendapat didikan di PASTI tetap meningkat saban tahun hingga mencecah 63.560 pelajar diseluruh Malaysia. Bagi negeri Kedah, jumlah premis PASTI sebanyak 271 buah dengan guru seramai 530 orang dan pelajar seramai 8892 orang. Bagi kawasan Baling, jumlah PASTI sebanyak 19 buah dengan guru seramai 35 orang dan pelajar seramai 582 orang. (angka ini mungkin berubah mengikut perkembangan terkini)
Perkembangan dari segi penambahan premis dan pertambahan pelajar jelas membuktikan satu kenyataan iaitu pendidikan awal kanak-kanak amat penting dititik beratkan bagi merangsang perkembangan kognitif kanak-kanak disamping perkembangan afektif dan pertumbuhan psikomotor kanak-kanak. Dewasa kini, pihak waris semakin memberi kepercayaan terhadap satu sistem pendidikan yang disepadukan dengan proses tarbiyah yang berterusan dan bermula di awal peringkat perkembangan kanak-kanak hingga ianya diharapkan dapat menjadi satu budaya hidup dan amalan berterusan hinggalah kanak-kanak itu meningkat dewasa.
Kami dipihak PASTI, menawarkan pakej bersepadu ini kepada semua para waris diluar sana untuk bersama menikmati dunia pendidikan yang berbeza dan terkehadapan ini dengan sukatan pelajaran kami yang seimbang antara kemajuan duniawi dengan bekal yang abadi di akhirat....
Marilah bersama-sama kami.....

No comments:

Post a Comment

HULURKAN KEPADA YANG MEMERLUKAN...

SEKIRANYA ANDA BERHAJAT UNTUK BERSEDEKAH KEPADA JABATAN PASTI DPP BALING SILA LENGKAPKAN BORANG DI BAWAH:
Nama Penyumbang:
Alamat Email:
Alamat Untuk Dihubungi
No Telefon untuk dihubungi
Adakah anda telah membuat sumbangan/derma? Ya
Tidak
Berapakah jumlah sumbangan/derma yang dihulurkan?
Adakah anda memerlukan pengesahan/resit penerimaan? Ya
Tidak

form mail